“Waarom zijn spammailtjes altijd zo ongelofelijk herkenbaar als spammailtjes?”, vroeg een onderzoeker van Microsoft zich af. Want een Nigeriaan die beweert ternauwernood aan te dood te zijn ontsnapt en geld nodig heeft voor ziekenhuiskosten, dat gelooft toch niemand?
Iedereen krijgt wel eens een dubbelzinnig mailtje met een volstrekt ongeloofwaardig verhaal van een onbekende die erg dringend jouw geld nodig heeft. Als de mail al niet automatisch in de spambox belandt, is de weg naar de virtuele prullenbak snel gevonden.
Cormac Herley, onderzoeker bij Microsoft, vroeg zich af waarom er in de mailtjes altijd ongeloofwaardige verhalen worden verteld en vaak Nigeria – bekend als het spamland pur sang – doodleuk wordt vermeld als het land van de afzender.
Het antwoord: de enkeling die wel serieus reageert op de spammailtjes, is het perfecte slachtoffer voor oplichters.
Spam: selectie doelgroep
Volgens Herley kost het oplichters bijna niets om massaal spammailtjes rond te sturen, maar kost het veel tijd en moeite om mensen die reageren op de mailtjes over te halen om geld te betalen, zo schrijft hij in zijn verslag. Daarom is het beter om een hele selecte groep te hebben van mensen die stom genoeg zijn om te reageren op het meest ongeloofwaardige mailtje.
Als oplichters een spammail sturen in keurig Engels, met een betrouwbaar klinkend verhaal en dito afzender, zullen ze ook veel reacties krijgen van mensen die uiteindelijk niet bereid zijn om geld te betalen. Het selecteren van slachtoffers die voor grote geldbedragen kunnen worden opgelicht, kost dan te veel tijd en dus geld.
Herley schat op maar één 1 op tienduizend op zelfs honderdduizend personen hoeft te reageren, om succes te boeken met herkenbare spam. Zo blijft spammen nog een uiterst lucratieve business.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl